I kølvandet på et godt hit følger en masse coverversioner. Det er nærmest en naturlov – i hvert fald på youtube. Søger man på “Pharrell Williams Happy Cover” får man således over 28 milioner resultater. Tilføjer man “a cappella” til søgekriterierne giver det i skrivende stund 15.100 resultater.
Jeg har valgt Song-Off deltagerne The Philharmoincs version af Happy til at understrege min pointe om youtubestrategi.
- Tag et aktuelt hit – der er mange der søger på det og du har en bedre chance for at dukke op som anbefalet video. Hvis du ikke er synlig, bliver du ikke set
- Gør det godt – Dine videoer skal blive set til ende, for at tælle fuldt ud. Så lyd, billede, historie, klipning – det hele tæller med. Det behøver ikke at være perfekt eller top kvalitet, men helheden skal hænge sammen.
- Call for action – Dem der set din video til ende kan nok lide den og dig(!) Så fortæl dem hvor de kan finde ud af mere om dig, og opfordr dem til at like/subcsribe din video.
The Filharmonic gør det hele, og de gør det godt. De sætter også deres eget tvist på sangen, ved at gøre breaket mere jazzet end originalen. Jeg bliver glad.